På rundtur i Harzen

På eventyr i Goslar, den tyske perle & tusindårige Kejserby​

Vores første tur til Goslar i Harzen

Jette havde i lang tid “tigget” om ikke nok jeg ville med på en weekendtur til Harzen. Men jeg havde én eller anden indbildning om, at Harzen var kedelig og nærmest overbefolket af gamle damer med lilla hår, ikke at der er noget galt med hverken ældre damer, eller lilla hår ;- )

Men denne gang kunne jeg ikke lige komme op med en undskyldning, så beslutningen blev taget; Vi skulle til Harzen og kompasset blev stillet ind på Goslar, den lokale “hovedstad” i området. Turen er godt 400 km fra grænsen, ikke afskrækkende i sig selv, og efter ca. 6 timer i bilen, rullede vi ind på hotelområdet, en overraskelse ventede os…

goslar

Idyl i Goslar – Hovedbyen i Harzen

På eventyr i Goslar, den tyske perle & tusindårige Kejserby - Rejse-Loggen.dk

Hotel Harzlodage – Goslar, Harzen

Hotel Harzlodge – En ret speciel oplevelse

Tirsdag den 4. august 2015 – Dag nr. 1

Vi havde booket hotel hjemmefra, Hotel Harzlodge. Dette hotel havde vi hørt, skulle være “lidt specielt”, og specielt, det var det. Det er lidt svært at beskrive Hotel Harzlodge, men det er én eller anden finurlig blanding af kulisser, en lille by i byen og selvfølgelig, et hotel.

Hotellet består, ud over restaurant, reception o.s.v., af en del bygninger med hver sit unikke “tema”, og hver bygning er malet/dekoreret forskelligt. Selve hotelgaden, er bygget op så man føler man går i én eller anden form for kullise, hvad man egentlig også gør.

Hotellet er ikke noget luksus sted, men både værelser og senge var pæne og rene, og prisen yderst rimelig. Der herskede en behagelig afslappet stemning over hele området, også nede på den store terrasse, hvor vi kunne sidde og spise, få en kop kaffe, eller en kold Tysk Weissbier.

Hygge, stemning & atmosfære

Jeg indrømmer det; Straks vi tog de første skridt, ind i den gamle by-del af Goslar, vidste vi at vi havde fundet en sand lille perle og vores eventyr kunne begynde. Vi blev omgående grebet af den fantastiske hyggestemning. Synet af de smukke bindingsværkshuse som ligger side om side, er nærmest ubeskrivelig. Nu begyndte denne weekend lige pludselig at tegne sig langt bedre end jeg overhovedet havde kunnet forestille mig.

Mens vi bevægede os rundt i den gamle bydel steg begejstringen støt og roligt. At gå hernede på brostenene og kigge op på de fantastiske bindingsværkshuse med deres knejsende spir, gør ét eller andet meget positivt ved folk, ikke kun os. Jeg tror nok vi engang imellem, blot stod og måbede

torvet i goslar

Bytorvet i den gamle bydel af Goslar

dag 1 - goslar

bindingsværkshuse og gade i goslar

Skønne bindingsværkshuse

Området omkring Goslar

Onsdag den 5. august 2015 – Dag nr. 2

Vi stod op til en dejlig solbeskinnet morgen, frisk og (næsten) veludhvilet. Ned til restauranten for at få vores morgen buffet, som i øvrigt var ganske udmærket. Ikke overdådig, men bestemt udmærket. Mens vi spiste, snakkede vi om hvad vi kunne tænke os af få dagen til at gå med. Vi blev enige om, bare at starte bilen og bare køre lidt tilfældigt rundt i området. Det skulle vise sig at der ikke er langt mellem seværdighederne i Harzen, uanset om det er miner, natur, hyggelige spisesteder, kultur eller andre oplevelser man er på udkig efter.

Dæmningen Okerstausee

Okerstausee er en kæmpe dæmning som er 75 m høj, 260 m lang og som kan opdæmme op til 47 millioner kubikmeter vand i okersøen. På dæmningen har man el-produktion og indirekte anvendes vandet også til drikkevand. Området omkring dæmningen er ligeledes meget smukt. Jeg er chauffør til daglig, og de længste gå-turer jeg tager, er vel fra min fordør og op til bilen, (overdrivelse fremme forståelsen). Derfor var jeg meget overrasket, da vi om aftenen kunne se på vores telefoner, at vi havde vandret mere end 20 kilometer på én dag, og ved du hvad? Vi havde nydt hvert eneste skridt. Det fortæller måske lidt om den fantastiske natur i Harzen?

På eventyr i Goslar, den tyske perle & tusindårige Kejserby - Rejse-Loggen.dk

Dæmningen Okerstausee, Hatzen

Udsigten fra Burgberg borgruin

Bad Harzburg, et besøg værd i sig selv

Efter vores besøg i området omkring dæmningen og rundt i naturen, startede vi bilen og fortsatte vores eventyr ned til Bad Harzburg, som (også) er en superskøn by og som byder på mange oplevelser indenfor et ganske lille område. Lad mig f.eks. nævne klatrebanen Skyrope og Baumwipfelpfad Harz. Men vores mål, i denne omgang, var den mageløse Burgberg Borgruin, på toppen af Großer Burgberg, (483 m.o.h.).

Turen op til toppen foregik med svævebanen “Burgberg-Seilbahn” som blev bygget i 1929 og har en længde på 481 meter. Der er 2 “vogne”, som hver kan rumme 19 personer. Svævebanen afgår fra Bundesstraße 4 i Bad Harzburg, (hvor du også finder billetsalget). Turen tager ca. 3 min. hver vej. Fra toppen får du en fantastisk panoramaudsigt over Bad Harzburg og de omkringliggende områder. Der er også et glimrende kig over til Bloksbjerg og en række andre lokaliteter i Harzen.

dag 2 - Bad Harzburg

Rammelsberg

Rammelsberg minerne i Goslar

Sidste dag – “Glück Auf” i Rammelsberg Minerne

Torsdag den 6. august 2015 – Dag nr. 3

Glück Auf er minearbejdernes traditionelle hilsen i Harzen.

Tæt på Goslar, kun et par kilometer uden for byen, finder du de super spændende Rammelsberg miner, som bestemt også er et besøg værd. Der er massevis af miner i Harzen og de fleste er åbne for besøgende, men Rammelsberg-minen er den største og man regner med, at der har været minedrift i over 3000 år. Du kan frit vælge mellem tre forskellige (guidede) ruter. Vi valgte at  rundt i minen, men man kan også købe en billet som giver mulighed for at køre ind med et mine-tog.

Dette var jo vores sidste dag, så vi besøgte minerne tidligt på formiddagen, da vi alligevel skulle tjekke ud fra hotellet. Det blev en utrolig spændende oplevelse og vores guide fortalte meget levende om minedriften og ikke mindst, fik man et stærkt indtryk af de kummerlige forhold minearbejderne levede under. Mange minearbejdere har gennem tiden mistet livet i denne mine.

Vores eventyr i Tyske Harzen var ved at være slut, men det skulle vise sig, kun at være begyndelsen. Efterfølgende har vi besøgt Harzen yderligere et par gange og føler os overbevist om, at vi vil komme tilbage igen på et senere tidspunkt.

dag 3 - Rammelsberg Minerne

REJSENS PRIS (2 PERSONER)
Benzin: ca. 1000,-
Rejse-Loggen.dk

Andre spændende rejseblogs

Julemanden flyver i Hamborg

Til julemarked i Hamborg – Julemanden findes!

Hvert år bugner Tyskland af fantastiske julemarkeder, og Hamborg er ingen undtagelse. Men det er langt fra hele byen som juler og specielt midtbyen er voldsomt crowded. Det er én af de ting som lagde en lille dæmper på vores julehumør i Hamborg, men julemanden findes, det er ganske vist!

Lissabon

Blå kakler og stejle gader, så er du i Lissabon

Lissabon er en vidunderlig by – Spændende og anderledes end mange andre storbyer, men også den hurtigst voksende turist-by i Sydeuropa. Anslået 4 millioner overnattende besøgende – 6,5 gange byens befolkning, opholdt sig i Lissabon i 2015 og hvad er det så, som gør Lissabon så populær? Det viser vi dig her.

Ø-hop til de Græske øer

Ø-hop i Grækenland & storbyferie i Athen

Ferie i det Græske øhav er meget populært, så vi rejser også til den guddommelige Athen og hopper ombord på færgen for at starte vores egen (mini) ø-hop rundt i Kykladerne. Vi når det hele på blot én uge og her viser vi dig hvordan du kan planlægge din egen version af Græsk ø-hop, uanset om du har 1-2 eller 3 uger til rådighed.