Bornholm - Østersøens perle

Oplevelser på Bornholm - Østersøens perle

Tillykke I har vundet en tur til Bornholm

I sommeren 2018 deltog Jette i en konkurrence som flyselskabet DAT afholdte på deres Facebook-side og minsandten om ikke hun var den heldige vinder, så i August måned lettede flyet fra Karup, med mellemlanding i Kastrup og videre til masser af oplevelser på Bornholm – Østersøens perle – Jubiiii.

Med i gavekortet fik vi gratis telt og teltplads på musikfestivalen Wonderfestiwall. Vi valgte dog istedet BB-Hotel i Rønne, et ganske udmærket sted når man kun skulle bruge det til overnatning. Rønne er bestemt ikke den mest idylliske by på Bornholm, men fordi den er øens trafik-knudepunkt, er den velegnet som base. Vi kom rundt på hele øen med bus og det gik faktisk rigtigt fint.

Sol & kaffe på BB Hotel Rønne

Sol & kaffe på terrassen – BB Hotel Rønne

Skt. Nicolai Kirke i Rønne

Udsigt til Skt. Nicolai Kirke fra havnen i Rønne

Rønne - Bornholms trafik knudepunkt & vores base

Torsdag den 16. august 2018 – Dag nr. 1

Først skulle vi flyve fra Jylland til København og derfra videre til Bornholm, så vi ankom først hen på dagen. Vores første dag gik mest med at rejse, men selvfølgelig fik vi også god mulighed for at kigge os rundt i Rønne, og i det hele taget bare at nyde, at vi endelig var kommet til Bornholm.

Nu skrev jeg tidligere, at Rønne ikke er den mest idylliske by på Bornholm. Det skyldes nok mest, at når jeg tænker på Bornholm, ledes tankerne altid hen til gule huse med blå skodder, silderøgerier og små hyggelige fiskerbyer, i ved, sådan i gammel traditionel forstand.

Men at Rønne ikke stemmer helt overens med netop vores drøm om Bornholm, gør det bestemt ikke til nogen ringe by. I forhold til de fleste andre danske byer, er Rønne stadig en lækker by. Her er mange gode restauranter og steder hvor man kan hygge sig med en kold fadøl, og åhh ja, Rønne har bestemt også masser af hyggelige kroge, farver & stemning ;- )

Bornholm's Keramikfabrik

Bornholm’s Keramikfabrik

dag 1 - Rønne

Ekkodalen

Ekkodalen på Bornholm

Hvad drikker Møller?

Fredag den 17. august 2018 – Dag nr. 2

For at høre svaret, tog vi bussen op til Ekkodalen lidt nord for Åkirkeby. Heldigvis havde vi det gode vejr med os. Det havde vi iøvrigt på hele turen, så Bornholm levede til fulde op til sit tilnavn, “solskinsøen”.

Han drikker øller… I Ekkodalen.
Ekkodalen ligger midt i en smuk natur og lige ved siden af, finder du Ekkodalshuset & Cafe Genlyd hvor du kan få en bid mad og slukke din tørst i hyggelige omgivelser. Restauranten er kendt for sine kæmpestore tarteletter, vi sprang dog over og nøjedes med et godt glas Svaneke øl og selvfølgelig skulle vi da også have en Krølle-Bølle is.

Herudover er stedet kendt for sine mange koncertoplevelser og kan prale af et sandt overflødighedshorn over kendte navne som har lagt turen forbi. Du kan finde den aktuelle arrangementskalender på deres hjemmeside.

Svaneke – Danmarks østligste købstad

Tilbage i 2013 vandt Svaneke titlen som “Danmarks smukkeste købstad 2013” og ved du hvad? Der kunne såmænd lige så godt stå 2018, 2019 eller måske 2020, for Svaneke er bestemt en helt fantastisk dejlig by og indbegrebet af Bornholmsk hygge.

I Svaneke finder du fint bevarede bindingsværkshuse- og gårde, der spreder sig op af klipperne fra havnen, og gader der snor sig op og ned mellem gamle stengærder. Bag dem ligger frodige klippehaver med bl.a. morbær- og figentræer. Under de røde tegltage er murene kalkede, med rigtig kalk selvfølgelig – ofte i en varm gul farve.

Torvet i Svaneke er byens hyggelige samlingspunkt med bl.a. supermarked og bodega. Det er også på torvet, du fx finder bolsjefabrikken, hvor der er fri adgang til at følge produktionen af de velsmagende bolsjer, der foregår efter gamle håndværksmæssige metoder. Er du til en god sildemad og et godt glas velbrygget øl, skal du selvfølgelig også en tur ind forbi Svaneke Bryghus. Vi satte os ind deres skønne gårdhave og nød livet, en times tid eller halvanden. En oplevelse som vi stærkt kan anbefale.

Udsigt over hustagene i Svaneke

Udsigt over byen med tagene i Svaneke

dag 2 - Ekkodalen & Svaneke

Østerlars Rundkirke

Lørdag den 18. august 2018 – Dag nr. 3

Østerlars Rundkirke er Bornholms (og Damarks) største rundkirke. Kirken er desuden den mest kendte af de fire bornholmske rundkirker og besøges årligt af ca. 120.000 gæster. Dermed regnes kirken for at være blandt Bornholms største seværdigheder.

Vi mærkede heldigvis ikke meget til de mange besøgende. Mens vi besøgte kirken, var der kun ganske få gæster, og dermed fik vi vel endnu mere ro i sjælen, mens vi gik rundt og beundrede den særprægede kirke.

Stavehøl Vandfald

På vejen op til rundkirken, stod vi af bussen lidt tidligere og begav os ned i skoven for at se Stavehøl vandfald, som efter sigende skulle være 3-4 meter højt og med et lodret fald.

Vi var jo stadig midt i den Danske hedebølge og tørkeperioden 2018, så derfor var der nu ikke meget vand at se, faktisk var det helt tørlagt. Men naturen i området er smuk og kan bestemt anbefales at besøge.

Stavehøl Vandfalde

En lille tunnel ved Stavehøl Vandfaldet

Gudhjem Røgeri

Sol over Gudhjem Røgeri

Sol over Gudhjem

Fra den ene vidunderlige by til den anden. Der er massevis af muligheder for oplevelser på Bornholm. Vi er draget videre til Gudhjem, Danmarks eneste bjergby, beliggende på Bornholms østvendte kyst, med direkte forbindelse til ø-gruppen Ertholmene med Christiansø og Frederiksø.

Vi kunne desværre ikke nå at besøge Christiansø, til gengæld fik vi så nogle dejlige timer her i Gudhjem, og skulle selvfølgelig også smage den helt rigtige frokost, ‘Sol over Gudhjem’, som blev indtaget med et glas iskold fadøl og hvidvin, oppe på tag-terrassen på Gudhjem Røgeri. Frokosten smagte himmelsk, måske også fordi vi sad oppe på tag-terassen med skøn udsigt ud over havets blå.

Du kan hurtigt bruge adskillige timer i Gudhjem, gaderne er stejle, så benene (og fodtøjet) skal være i orden. Prøv f.eks. at bestige de 48 meter til Bokul; På toppen belønnes du af en fantastisk udsigt over byen, de røde tage, havnen og havet.

dag 3 - Østerlars & Gudhjem

Hammer fyr Bornholm

Hammerfyr – Bornholm

Hammerfyr - Flere oplevelser på Bornholm

Vi bestemte os for en tur til Hammerfyr, men fordi vi skulle med bus, kunne vi af gode grunde ikke blive kørt lige til døren, tværtimod. Vi stod af i Sandvig, og på kortet så det ikke ud som om der var særlig langt at gå, vi skulle snart blive meget klogere.

Vi er vant til at gå meget, og går let 20.000 skridt dagligt. Men når man skal op til Hammerfyr, vil man opdage at det går op, op, op og det bliver ved med at gå op. Tro mig, det er en seriøs stejl bakke, ihvertfald for undertegnede.

Den bagende varme, og en glemt vandflaske gjorde det nok ikke bedre. Men op kom vi, og her kunne jeg så stå og puste ud, mens jeg tænkte på, om det nu også var sliddet værd.

Vi havde egentlig planlagt, også at besøge på Hammershus fæstningen, men fordi turen til tårnet, tog væsentligt længere tid end vi havde regnet med, valgte vi at droppe planen i denne omgang. Endnu en ting vi må have til gode til vores næste tur, og vi glæder os allerede.

Opalsøen - En unik naturoplevelse

Nok havde turen op til Hammerfyr trukket tænder ud, jeg følte mig nærmest helt tandløs, men det skulle nu ikke forhindre os i, også at gå ud til den naturskønne Opalsø, helt oppe på spidsen af det nordlige Bornholm, og hold da op, hvor er her skønt. Opalsøen er resterne af det, som i slutningen af det 19. århundrede og starten af det 20. århundrede var Nordbornholms største eksportslager af granit.

Det er et sted, hvor folk som ikke kan svømme, nok skal vise lidt ekstra agtpågivenhed. Søen er dyb og de fleste steder, er det p.g.a. de stejle klippevægge, helt umuligt at komme op på sikker grund.

Opalsøen på Bornholm

Udsigt over Opalsøen, Bornholm

dag 3 - Hammerfyr & Opalsøen

REJSENS PRIS (2 PERSONER)
Flybilletter: 0,- (gavekort fra DAT)
Hotel (incl. 3 x morgencomplet): 1950,-
Rejsen foretaget i: August 2018
Jette & Ivan - Rejse-Loggen.dk
Jette & Ivan
Rejse-Loggen.dk

Andre spændende rejseblogs

Goslar - Hovedbyen i Harzen

Tag med på rundtur i Harzen

Her er bjerge, dale, slotte, købstæder med smukke gamle bindingsværkshuse og masser af attraktioner. I vil helt sikkert nyde besøget, uanset alder og om I har børn med eller ej. Harzen har simpelthen noget for enhver smag og det er næsten som at rejse ind i et lille eventyrland.

Hovedstrøget i Malaga

Forlænget weekend & forår i Malaga

Her er måske lidt tyndt med attraktioner, men Malaga er en spændende by og den sydlandske stemning fanger. Lækker tapas med et glas iskoldt hvidvin, appelsin og eukalyptustræer i omhyggeligt anlagte haver og de smukke borge, er nogle af de ting du kan nyde i Picassos fødeby.

Oplevelser i Harzen

Harzen – Verdens længste reb hængebro og adrenalinsus

Tag med os på turen ind i det bjergrige Harzen og oplev attraktioner som vil give dig voldsomme adrenalinsus – Tør du udfordre dig selv, og gå ud på Verdens længste reb hængebro, hængende 100 meter over dalen – eller kaste dig ud i en vild Wall-run, Elastikspring eller turen ud i Tysklands længste Zip-line? Eller hvad med at opleve de mange spændende miner som du finder overalt i den smukke natur? Harzen har det hele, og mere til.