mallorca-majorica-ferie-rejseloggen

Forlænget weekend på Mallorca

BQ Apolo Hotel - Plusser & minusser

Vi skulle på en forlænget weekend på Mallorca og ​havde valgt et (skønt) dobbeltværelse med altan og udsigt over havet og bydelen Can Pastilla. Værelset var rent og personalet var altid smilende og meget serviceminded. Vi nød at kunne sætte os ud på altanen og nyde den smukke udsigt om aftenen – Men specielt var morgenmaden et kapitel for sig. Den bestod af et kæmpe udvalg og alt var friskt og indbydende.

Vi har efterhånden boet på mange hoteller og BQ Apolo hotel er helt sikkert et af de absolut bedste. Dog lider hotellet også af to negative sider som nogle mennesker nok vil finde irriterende:

Bussen til/fra Palma De Mallorca
For at komme ind til byen med bus, vil man normalt vælge linje 15 – Turen tager ca. 20-25 minutter, men du skal være heldig at få en siddeplads, der er altid mange mennesker med.

Meget tæt på lufthavnen
Palma Airport ligger kun et par kilometer fra hotellet i luftlinie, og flyene kom nærmest hen over hovederne på os – Ja faktisk kan man fra terrassen se flyene lette fra startbanen og da vi fløj hjem, passerede vi lige hen over hotellet og det lykkes mig faktisk at tage et billede. Flyene starter & lander i tidsrummet 07.00 – 23.00

bq-apolo-hotel-palma-from-airplane

BQ Aplolo Hotel – Can Pastilla (set fra flyet)

BQ Apolo Hotel er et lækkert 4 -stjernet hotel som ligger i bydelen Can Pastilla, ude ved kysten, cirka 6 kilometer. fra hovedbyen Palma De Mallorca. Can Pastilla er en typisk badeby, men har mange gode restauranter og en dejlig afslappet stemning.

shuttledirect

Shuttledirect – Bus fra Palma Airport

Transport til og fra hotellet

Bus fra lufthavnen til hotellet kl. 23.00
Fordi vi landede forholdsvist sent og vi ikke var helt sikre på, om vi kunne komme med taxa til hotellet på dette sene tidspunkt, havde vi valgt at reservere plads i en bus fra Shuttledirect.com og det forløb fint, helt efter planen. Prisen var 110,- dkr for to personer.

Det skulle vise sig, at vi egentlig lige så godt kunne have prajet en taxa i lufthavnen. Der var massevis af taxaer, de ankom i én lang række, hele tiden, også om natten. Der gik vel omkring 10 sekunder mellem hver taxa. Prisen var ca. den samme som for bussen.

Taxa fra Hotellet til lufthavnen kl. 04.15
Så da vi skulle retur til lufthavnen meget tidligt om morgenen, valgte vi at give os selv lidt ekstra komfort og bookede en taxi. Turen tog maks. 10 minutter og prisen var 125,- dkr.

dag 1 - BQ Apolo Hotel - Can Pastilla

Forlænget weekend på Mallorca - Rejse-Loggen.dk

Typisk stemningsbillede fra den gamle bydel

Sightseeing i den gamle bydel af Palma

Tirsdag den 9. april 2019 – Dag nr. 1
Vi ankom til hotellet aftenen i forvejen og efter den føromtalte fantastiske morgencomplet, valgte vi at tage bussen ind til hovedbyen Palma De Mallorca – Dagen skulle komme til at byde på tilfældig by-vandring, uden nogen desideret planlægning.

De fleste storbyer har sin egen “gamle by-del”, det samme gælder Palme de Mallorca, som endog har en meget stor en af slagsen. Det er nærmest eventyrligt at bevæge sig rundt i de mange små og smalle gader og (måske p.g.a.- årstiden?), oplevede vi ofte at være mere eller mindre alene i en af de små stræder, super hyggeligt.

La Seu Katedralen

La Seu Katedralen er én af byens mest kendte turistattraktioner og det er ikke domkirken alene, som gør dette til et mageløst sted. Nedenfor katedralen finder du bl.a. de Arabiske bade og et stort rekreativt område med vand, palmer og en helt fantastisk stemning.

Katedralen er en rigt udsmykket gotisk bygning med udsigt over havet, et stort rosenvindue, (som ofte betegnes som ‘Guds øje`), og en smedejernsbaldakin af Gaudí.

La Seu Katedralen i Palma de Mallorca

Forlænget weekend på Mallorca – La Seu Katedralen

Nuestra Señora del Socorro
Den katolske kirke – Nuestra Señora del Socorro

Kirken er dedikeret til Vor Frue Nuestra Señora del Socorro og tilhører Augustinernes Ordnen. Augustinerne kom til Mallorca i det 15. århundrede og grundlagde deres første kloster uden for byens mure. I det 17. århundrede begyndte de opførelsen af det nuværende kloster, der blev bygget nær den gamle kirke Nuestra Señora de Gracia. Kirken har kun én gang med sidekapeller og øvre korridorer, som lukkes af en balustrade. Den smukke kirke blev indviet i 1669.

Den er ikke stor, men hyggelig og smuk. Den findes på et stille lille torv og her var stort set ingen mennesker, ud over os og en nonne :- )

Olivera de Cort

Den lille og charmerende plads Plaça Cort, der ligger i hjertet af byen, er berømt for det gamle oliventræ (‘Olivera de Cort’), der ligger i centrum af torvet.

Torvet hedder ‘Cort’, fordi det var her, hvor feudalretten samlede sig. Rådhuset dominerer plaça, bygget mellem 1649 og 1680. Dens facade er dekoreret med mandeistiske og barokke stilarter.

I midten af Plaça Cort finder vi så den berømte ‘Olivera de Cort’. Dette seks hundrede årige træ blev transporteret til Palma fra Pedruixella Petit ejendom i Pollença i 1989 som et symbol på fred. Oliventræet er 7 meter højt og meget populært blandt de besøgende, der forsøger at finde ansigter på stammen.

Der er et par barer og caféer rundt om torvet, med terrasser spredt over Plaça Cort, samt en isbar, Giovanni’s.

Olivera de Cort
Det gamle oliventræ Olivera de Cort

dag 1 - Byvandring i Palma De Mallorca

Dragegrotterne i Porto Cristo

På tur til Porto Cristo & besøg i Dragegrotterne

Onsdag den 10. april 2019 – Dag nr. 2

Porto Cristo er en ikke særlig stor by, koncentreret omkring en lystbådehavn. Turen til Porto Cristo tager ca. 5 kvarter i bus og du skal være forberedt på mange mennesker, og at du kan risikere at skulle stå op på en del af turen.

Vi havde set meget frem til besøget i Dragegrotterne som bl.a. kan byde på en af verdens største underjordiske søer. Vi har i forvejen besøgt mange grotter rundt i Europa, og Dragegrotterne er desværre ikke en af dem vi vil huske positivt. Selve grotterne er en OK oplevelse, men man lukker alt alt for mange ind ad gangen. Faktisk virker det som om man bare lukker folk ind i én lang ‘gåsegang uden pause. Alle går i en lang række, efter hinanden og du skal ikke stå stille i mange sekunder før en vagt med sin lommelygte forsøger at få dig til at gå fremad og følge strømmen – Der er ingen guider som fortæller dig om det du ser.

Som afslutning på rundturen, samles alle besøgende i en slags ‘koncerthal’, hvor vi bænkes side om side for at vente på tre både som kommer sejlende ind i hulen, mens de spiller klassisk musik. Musikken var smuk, det skal de ha’, men det vi vil huske fra denne rundtur, er de mange mennesker. For os, var Dragegrotterne én stor pengemaskine, sad to say.

dag 2 - dragegrotterne & Porto Cristo

Forlænget weekend på Mallorca - Rejse-Loggen.dk

Forlænget weekend på Mallorca – Bellver Slot

Bellver Slot

Torsdag den 11. april 2019 – Dag nr. 3

Dagen efter vores knap så fede oplevelse i Porto Cristo, valgte vi at tage bussen ud til Bellver Slot, et cirkulært 1300-talsslot på en skovklædt bakketop med udsigt over Palma.

Selve slottet er måske ikke den helt store wow-oplevelse. Det vi blev mest betaget af, var belligenheden og den omkringliggende natur, udsigten over havet og byen er ret enestående. Og hvordan kommer man så op til slottet og den smukke udsigt? Det gør man ved at bevæge sig op af de mange trapper, 460 trin hver vej – Go’ tur :- )

Aftenhygge 'hjemme' i Can Pastilla

Efter en dejlig udflugt til skønne Bellver Slot, valgte vi at tage ‘hjem’ til vores base, Can Pastilla. Bydelen er en ret typisk sydlandsk ‘badeby’. Men vi følte en skøn og afslappet stemning, ikke bare nede ved stranden, men også på byens torv, hvor de lokale mødtes og hyggede.

Efter et glas vin og en kop kaffe ved torvet, gik vi ned til stranden. På Google Maps havde vi fundet en god restaurant, ‘Soul Restaurante Cafe‘, et virkeligt dejligt sted som vi varmt kan anbefale. Tjenerne var søde og virkede ægte glade. Maden var tip-top og udsigten over stranden var perfekt. Men alt godt har en ende, vores forlænget weekend på Mallorca er ved at være slut. Men mon ikke vi snart kommer tilbage igen? Jeg tror det.

can-pastilla-stranden

Udsigt over stranden i Can Pastilla

dag 3 - vores sidste dag på Majorica

REJSENS PRIS - FORLÆNGET WEEKEND PÅ MALLORCA (2 PERSONER)
Flybilletter: 1100,-
Rejse-Loggen.dk

Andre spændende rejseblogs

Julemanden flyver i Hamborg

Til julemarked i Hamborg – Julemanden findes!

Hvert år bugner Tyskland af fantastiske julemarkeder, og Hamborg er ingen undtagelse. Men det er langt fra hele byen som juler og specielt midtbyen er voldsomt crowded. Det er én af de ting som lagde en lille dæmper på vores julehumør i Hamborg, men julemanden findes, det er ganske vist!

Læs resten »
Goslar - Hovedbyen i Harzen

Tag med på rundtur i Harzen

Her er bjerge, dale, slotte, købstæder med smukke gamle bindingsværkshuse og masser af attraktioner. I vil helt sikkert nyde besøget, uanset alder og om I har børn med eller ej. Harzen har simpelthen noget for enhver smag og det er næsten som at rejse ind i et lille eventyrland.