Lissabon

Blå kakler og stejle gader, så er du i Lissabon

Til Lissabon via Hamborg

I år kunne vi tænke os noget nyt og anderledes og efter en del søgen på nettet, faldt valget på Lissabon i Portugal. Næste trin var at finde flybilletter, og vel at mærke via direkte fly, (vi gider ikke mellemlandinger). Ved at flyve fra Hamborg, frem for Billund, kunne vi samtidig sparer næsten 2/3 af prisen så det gjorde vi så.

Prisvenlig overnatning nær Hamborg Lufthavn
Vi valgte at give os selv en overnatning nær lufthavnen og betragtede det som en ekstra feriedag. Vores valg faldt på Hotel Cockpit som kostede dkr 550,- incl. morgenmad for to personer. Parkeringen var gratis den første nat og til de efterfølgende dage, mens vi var ude at rejse, købte vi en parkerings tilladelse som kostede 3,50 Euro pr. nat, (25 dkr. pr. nat). Hotel Cockpit er pænt og rent og morgenmaden godkendt, uden dog at være prangende.

Vi kunne self. vælge at tage en taxa fra hotellet til lufthavnen, men vejret var fint og vi var i god tid, så vi valgte at gå de ca. 1.7 km. hvilket tog os ca. 20 minutter. I samme prisklasse som Hotel Cockpit, kan du også vælge f.eks. Mein Hotel og derved komme en lille kilometer tættere på lufthavnen.

Hamborg Lufthavn – Lettilgængelig og meget overskuelig
Hamborg Lufthavn er meget brugervenlig og alt kører efter Tysk “ordnung muss sein”. Vi skulle flyve fra terminal 2, men uanset om du skal afsted fra T1 eller T2, er det stort set samme indgang og man skal have en meget dårlig dag, hvis man skulle blive væk for sig selv herinde :- ) Lufthavnen er meget stor, men Tyskerne har formået at få det hele til at hænge fint sammen, så alt forløber uden problemer.

Hamborg Lufthavn

Lufthavnen i Hamborg

Parkering ved Hamborg lufthavn
Det er naturligvis dyrest at parkere i selve lufthavnen, men der er masser af parkerings-huse, p-pladser og hoteller som tilbyder parkering, endda til meget rimelige priser. Fra de forskellige P-huse kører der normalt shuttlebusser til og fra lufthavnen, og ellers ligger mange p-pladser så tæt på, at jeg vil tillade mig at kalde det, “inden for gå-afstand”.

Tid til en fadøl i baren på Turim Alameda Hotel

Turim Alameda Hotel, Lissabon

Torsdag den 29. juni 2017 – Dag nr. 1

Efter landingen tog vi den korte tur til hotellet med bus. Vi havde valgt Turim Alemda Hotel, et 4-stjernet hotel som vores base i Lissabon. Personalet er super søde, top professionelle, og havde samtidig glimt i øjet. Pigerne i morgenmads-restauranten var undtagelsen som bekræfter reglen, lidt stive i det og virkede faktisk lidt nervøse og anspændte. Men de udførte deres opgaver og morgenmaden var både fin og alsidig. Apropos stejle gader i Lissabon, kan vi fortælle dig, at du skal op ad nogle ret stejle gader for at komme til hotellet, nede fra metro-stationen. Så er du advaret.

En blæsende velkomst

Vejret var desværre ikke helt på vores side. Temperaturen var omkr. 22 grader og der var delvist overskyet. Men først og fremmest var det en kraftig blæst som gjorde det noget koldt, specielt hen på aftenen. Men på trods af det knap så fede vejr, fik vi alligevel hurtigt en aften til at gå nede i midtbyen, hvor vi bare slentrede rundt på må og få, uden noget egentligt mål. På torvet Martim Moniz, spillede et band Portugisisk Fado, som er Portugisernes kendte “klagende” sange, men også en del latin-amerikanske rytmer. Det var tydeligt at de lokale var lette at “rive med”. De mange drinks og cocktails hjalp måske også lidt med?

Med sydlandske rytmer i ørerne, begav vi os videre ud i byen og kom bl.a. forbi springvandet Rossio Meydanı på Square Pedro IV, og den berømte Santa Justa Lift (Elevador de Santa Justa). Vi gad dog ikke stå i en 20 minutter lang kø for at få 10 sekunders “oplevelse”, og valgte derfor at gå op til toppen. Vi var trætte efter en lang rejsedag, så hen på aftenen begav vi os tilbage mod hotellet, og lige ved siden af metro-stationen Almeda, kunne vi gøre holdt og hvile benene på kanten til det smukke springvand, Fonte Luminosa.

Fonte Luminosa

dag 1 - lissabon

Masser af mennesker i Lissabon

Du er ikke alene…

Lissabon er smuk... og lidt anmasende

Fredag den 30. juni 2017 – Dag nr. 2

Vores første hele feriedag i Lissabon. Vejret var kun en smule bedre end dagen i forvejen; temperaturen var steget en grad eller to og solen fik lov at skinne mere igennem, men blæsten var der stadig, dog heldigvis kun i perioder. Men nu var det altså blevet tid til at lære byen nærmere at kende og gud hvor er den smuk, men også fyldt med mennesker…

Den er god nok; “Blå kakler & stejle gader” er nogle meget beskrivende ord for Lissabon. Der er ikke flere turister i Lissabon, end der er i byer som Prag, Paris eller Rom, men både Jette og jeg er enige om, at på os, virkede det bare som om, at det hele var mere sammenpresset, ihvertfald de steder hvor de fleste turister havde det med at samle sig.

Jeg er fuldt ud klar over, at det nærmest er umuligt, at finde en negativ rejsebeskrivelse fra Lissabon, (det var jo bl.a. derfor vi valgte netop denne by som feriemål). Vi er bestemt heller ikke negative, men vil dog ikke undlade, at fortælle om de “mindre positive” indtryk af Lissabon.

Restauranter som faldbyder – Nej tak
Faktisk tror jeg slet ikke det er turisterne som sådan, men nok nærmere det faktum, at f.eks. beværtningerne i Lissabon, (og der er seriøst mange), virker langt mere fokuserede på turisterne (læs: anmasende), end hvad vi har set andre steder. Det var faktisk lidt irriterende at gå rundt i midtbyen, og ustandseligt skulle sige “tak, men nej tak”, til de mange tjenere. Det føltes næsten som tiggeri. Mens man stod og sagde nej-tak til den ene tjener, kom der straks en tjener fra en af de andre restauranter og “faldbød” priserne. Som regel ville de tilbyde os en gratis øl og hvis man havde tid og lyst, kunne man sagtens få en kop kaffe med også. Derfor forlod vi ret hurtigt den allermest koncentrerede del af by-centrum, og faktisk skal man ikke meget langt væk, før man kan finde restauranter som henvender sig til de lokale, men hvor turisterne bestemt også er meget velkommen, og priserne var ca. halvdelen af priserne inde i “restaurant gaderne”.

Restauranterne væk fra centrum – Ja tak
En af disse restauranter er Restaurante Bar Porão de Santos, hvor vi kom forbi ved en tilfældighed. Vi sad udendørs, tjeneren talte fint Engelsk, men det var meget tydeligt, at her fortrinsvis kom Portugisere. En u-formel, afslappet og meget hyggelig stemning. Maden var perfekt og prisen det halve af hvad vi betalte i midtbyen aftenen i forvejen.

Tram 28 – Verdens mest kendte sporvogn?

Vidste du, at nogle af byens gader stiger med mere end 14 procent og derfor ikke er lette at færdes i til fods? Så er det godt vi har de hyggelige sporvogne.

Lissabon er kendt for mange ting, én af dem er deres sporvogne og specielt tram 28 som kører forbi en stor del af de mest kendte steder i byen. Du kan benytte den almindelige transport billet og derved er turen væsentligt billigere, end hvis du tager den tilsvarende røde sporvogn, (som iøvrigt kører den samme rute). Men fordi den røde sporvogn er en desideret turistvogn, er priserne self. også væsentligt højere. Sporvogn #28 er en hop-på-hop-af rute med over 30 stop, hvor du kan stå af og opleve byen.

Men du skal være klar over, at tram 28 er meget populær og køen er derfor også meget lang. Det kan let tage en halv time før det bliver din tur, og når du så endelig kommer ind, kan du risikerer at være en af de mange som skal stå op, og pladsen er meget sammenpresset. Hvor hyggeligt er det lige? Vi var dog heldige at stå langt nok fremme i køen, så vi kom ind blandt de første da det blev vores “kuld” der skulle læsses ind.

Byens sporvogne fylder i det hele taget meget i bybilledet og skaber ikke kun et alternativ til metroen, men er også et ’must-do’, når du besøger Lissabon. De gamle sporvogne kører rundt inde i centrum’s små smalle gader og er med til at skabe en særlig stemning. Husk endelig, også at tage turen op af de stejle gader i de meget specielle sporvogne, som nærmest “kravler” op ad bakken. Disse særlige sporvogne kaldes Funicular eller Elvadors.

Blå kakler og stejle gader, så er du i Lissabon - Rejse-Loggen.dk

Elvador (en sporvogn som “kravler” op ad bakken)

Prisen på offentlig transport
Billetter til bl.a. busser, sporvogne og metro, kan købes på f.eks. metrostationerne. Prisen er 6 euro pr. billet for ét døgn. Herefter kan billetten “genopfyldes”, og du vælger self. selv hvor lang en tidsperiode du ønsker, (en time, en dag, tre dage eller en uge).

Første View Point med sporvogn 28

Fed udsigt over Lissabon

Undervejs med Tram 28 kom vi frem til et torv som så rigtig hyggeligt ud, så vi hoppede af den kære gamle sporvogn og befandt os så på ét af de mange smukke View Points, og hvilken udsigt. Stemningen var fænomenal og det var tid til en kop kaffe, mens vi sad og nød den skønne udsigt over byen og med havet i baggrunden.

Castelo de S. Jorge

Efter kaffen skulle vi nu hen og se vores første egentlige turist attraktion i Lissabon, nemlig det mageløse Castelo de S. Jorge som blev bygget i midten af det 11. århundrede, under den mauriske periode og beliggende i et område som var svært at få adgang til, på toppen af bakken.

Formålet med Castelo de S. Jorge, var at huse militære tropper og i tilfælde af belejring, den elite der boede i Alcáçova. I modsætning til de fleste europæiske slotte, var det ikke meningen at det skulle være en bolig. Elleve tårne er bevaret. Det også er her på Castelo de S. Jorge, man kan se de mange smukke påfugle, som frit bevæger sig rundt på borgen.

Mens vi gik rundt på Castelo de S. Jorge, kunne jeg ikke lade være med at tænke tilbage på vores tur til Malaga, hvor vi besøgte borgen Alcazaba, som på mange måder minder om denne.

Påfugle på Castelo de S. Jorge i Lissabon
Påfuglene går frit på Castelo de S. Jorge
Præsten med sine kordrenge

Foto fra gudstjenesten – Kun Gud så jeg tog det

Til gudstjeneste i Church of Saint Anthony

Når vi er på ferie, kan vi ikke lade være med at kigge ind i de mange smukke kirker, både fordi de fleste er fantastiske, men også for at give os selv et lille break. En af disse kirker var Church of Saint Anthony, en smuk og stemningsfyldt kirke i Lissabon. Mens vi sad der og nød udsmykningen, begyndte der pludselig at komme en del mennesker ind, og lige pludselig så vi os selv midt i en gudstjeneste… Ja ja, det sker ikke så tit, så hvorfor ikke tage den med? Det var faktisk ret hyggeligt og benene fik samtidig en tiltrængt pause ;- )

Praça do Comércio & triumfbuen

Byens største plads, Praça do Comércio, med et areal på cirka 35.000 kvadratmeter, er omkranset af de smukke gule bygninger på tre af pladsens fire sider og Tajo floden på den fjerde side. Bygningerne åbnes op af en stor triumfbue, kaldet Arco de Rua Augusta, hvor Rua Augusta ligger på den anden side. I midten af pladsen står en statue af den Portugisiske konge, Kong José I, som regerede under det ødelæggende jordskælv i 1755.

Praça do Comércio

dag 2 - Lissabon

Calçada de Santo André

Byvandring i de små stræder

Lørdag den 1. juli 2017 – Dag nr. 3

Vi nød at komme lidt væk fra centrum og bare nyde freden og roen. De mange små gader og stræder er super hyggelige at gå rundt i, og bakkerne… De var der stadig.

Specielt gaden Calçada de Santo André tog hårdt på bentøjet, både fordi den er lang og stejl, men også fordi middagssolen nu begyndte at slå igennem for alvor. Da vi med sved på panden, var næsten oppe på toppen, kom sporvognen så forbi :- )

National Pantheon / Santa Engrácia Kirken

Helskinnet oppe af bakken ankom vi til pladsen hvor den smukke National Pantheon ligger. Kirken Igreja de Santa Engrácia blev i 1916 omdannet til dens nuværende funktion som national helligdom og hvilested for blandt andre nogle af Portugals første præsidenter. Kirken har mest barokke træk og er indvendigt formet som et græsk kors. Her er ingen stole i rummet, og når man kommer ind i kirken, står man foran et stort, frit gulv. Oppe fra toppen, er der efter sigende en fantastisk udsigt, som vi desværre missede. En dum fejl som vi må rette op på næste gang.

Kirken Santa Engrácia i Lissabon
The combatants Overseas

Bélem, et område vest for Lissabon

Vejret havde vendt sig, blæsten var væk og solen var for alvor kommet frem. Temperaturen steg gange betragteligt og vi skulle lidt væk fra midtbyen. Vi hoppede på bussen, ud til Belém, en tur på ca. 20 minutter.

Belém er en hyggelig lille forstad til Lissabon ved floden Tejo’s udmunding i Atlanterhavet. I Belém finder du det rolige forstadsliv med parker, søpromenade & søndagsstemning. Men det er også i Belém du finder nogle af Lissabon’s vigtigste attraktioner – museer, kulturcenter, præsidentbolig og klosteret.

Vi havde i forvejen læst om Palce of BelemJerónimos-klosteret & ikke mindst, Belemtårnet, men nu skulle disse attraktioner altså opleves “for real”. Vi havde forventet rigtig mange mennesker ved Bélem, men det var egentlig ikke tilfældet. Her var åben luft og god plads til alle :- )

dag 3 - Belem

Cemitério do Alto de São João

Cemitério do Alto de São João - De dødes by

Søndag den 2. juli 2017 – Dag nr. 4

Kirkegården Cemitério do Alto de São João er meget stor, og man har gjort sig stor umage med de fleste af de mange gravsteder. Det var en underlig fornemmelse, at bevæge sig rundt mellem gravstederne. Mange havde døre med håndtag og lås, og i nogle af dem, kunne man se direkte ind på kisterne. På enkelte stod “vinduerne” lidt på klem, gad vide hvorfor egentlig? Fra den nederste del af området, kan man opleve en fantastisk smuk udsigt til havet.

Kirkegården blev bygget i 1833, som følge af den store koleraepidemi som ramte Lissabon. I dag “betjener” kirkegåden den østlige del af byen. Haven er beplantet med cypres, eukalyptus, robinier, johannesbrød træer, jacarandas, blandt mange andre. Faktisk er Cemitério do Alto de São João en rigtig by, med nummererede huse og gader. Portugals første krematorium blev bygget på denne kirkegård i 1925. Se tilsvarende kirkegård i Malaga.

Museu Nacional do Azulejo

På vores lille private “sightseeing-tur”, var vi nu kommet til Museu Nacional do Azulejo, (Kakkelmuseet). Normalt er vi ikke så meget til museer, men her gjorde vi en undtagelse som vi bestemt ikke fortrød. I museet får man hele historien bag produktionen og betydningen af kakler, som på portugisisk hedder azulejos. Man ser i øvrigt stadig kaklerne alle vegne i bybilledet i Lissabon. De pryder mange husfacader i de gamle kvarterer og benyttes blandt andet til udsmykning af byens ellers så moderne og strømlinede metrostationer.

Museet har en fin lille (gård)-have og en restaurant, som selvfølgelig er dekoreret med kakler. Specielt blev vi betaget af den helt fantastiske kirke, med sine guldbelagte træudskæringer og de mange smukke kakler.

Blå kakler og stejle gader, så er du i Lissabon - Rejse-Loggen.dk

Museu Nacional do Azulejo

dag 4 - De dødes by & Kakkelmuseet

REJSENS PRIS (2 PERSONER)
Benzin til/fra Hamborg lufthavn: 500,-
Jette & Ivan
Rejse-Loggen.dk

Terminal 2, lufthavnen i Lissabon
Vi havde læst en del “anmeldelser” af denne lufthavn og var faktisk en smule spændt på, selv at opleve den i forbindelse med vores tidlige morgenfly til Hamborg. Mange mennesker siger, at den er alt for tætpakket, lille og nærmest umulig at finde rundt i. Vi er ikke enige, tværtimod synes vi faktisk, at T2 er yderst overskuelig og let at bevæge sig rundt i.

Der er lette adgangsforhold fra byen, både med bus, metro eller taxa. Kør efter terminal 1 og tag derefter den gratis shuttle bus, (lufthavnsbus), ud til terminal 2, (ca. 5 minutter). Bussen kører ca. hvert 10. minut.

Vi har også læst om mange som siger at der stort set ikke er indkøbs-muligheder og restauranter etc. i Terminal 2, men det passer altså ikke. Der er op til flere restauranter og kaffebarer. Priserne er endda lavere end ovre i den større Terminal 1, nærmest halv pris. Her er også toldfri butik og gode toiletforhold.

Når vi nu “påstår”, at Terminal 2 faktisk ikke føles sammenpresset, eller “fattig”, skal det retfærdigvis også siges, at vi kun har været i lufthavnen i de meget tidlige morgentimer, så det er muligvis en hel anden oplevelse i dagtimerne.

Andre spændende rejseblogs

Alternative attraktioner i Berlin

Brandenburger Tor er nok den mest kendte attraktion i Berlin, men der er mange andre spændende steder, og her guider vi dig til seværdigheder som du måske ikke anede eksisterede? At de umiddelbart er mere anonyme, gør dem bestemt ikke mindre spændende, tværtimod – Se selv.

Jul i Budapest

Julemarked i Budapest

Tag med til julemarked i Budapest og få en helt speciel oplevelse. Den gamle by er smukt pakket ind i julens farver og lys og er ét af Europas smukkeste julemarkeder. Priserne er yderst rimelige og du vil helt sikkert blive grebet af den skønne julestemning som hersker overalt i byen. Læs også om de mange smukke og spændende attraktioner og seværdigheder.

Oplevelser i Harzen

Harzen – Verdens længste reb hængebro og adrenalinsus

Tag med os på turen ind i det bjergrige Harzen og oplev attraktioner som vil give dig voldsomme adrenalinsus – Tør du udfordre dig selv, og gå ud på Verdens længste reb hængebro, hængende 100 meter over dalen – eller kaste dig ud i en vild Wall-run, Elastikspring eller turen ud i Tysklands længste Zip-line? Eller hvad med at opleve de mange spændende miner som du finder overalt i den smukke natur? Harzen har det hele, og mere til.